Holmöns Utvecklingsforum
Kommunikationsgruppen
Minnesanteckningar

99-05-29    Mötemed kommunikationgruppen
99-10-28    Kvällsmöteang kommunikatione r
00-01-27    Arbetsgruppsmöte
Minnesanteckningar från Kommunikationsgruppens möte den 29 maj.

Närvarande: Lena E, Bengt B, Elise T, Marjatta K, Harry och fru Noren, Alice H, Laila, J, Nils-Rune W, Gunnar B, Olle N, Lisbeth B, K-A H. 

1. Förberedelser för Hearingen
Svar på inbjudningar börjar så smått komma in. Några har svarat nej, bl a landshöv-dingen och Lennart Holmlund. Lisbeth och Elise kommer att ringa alla som inte svarat i mitten av nästa vecka. Hearingen hålls på Panget. Skriftlig inbjudan har gått ut till alla mantalsskrivna och fritidsboen-de. Lisbeth inleder och Erling avslutar. Alla välkomna även till middagen som kostar 100 kr och som man måste anmäla sig till. Högtalarutrustning tas dit. 

2. Mötet i Vasa om Interreg. 
Olle redogjorde för mötet (se bifogade minnesanteck-ningar. 

3. Hur ska vi ta del av EU:s fonder.
Upprätta en lista över vilka som sitter med i olika styrgrupper. 
Elise och Lisbeth har varit i Bryssel för en konferens för landsbygdsutvecklare. Diskussion av hur arbete ska gå till. Studiebesök på ett lokalt kooperativ. Speciella krav för att vara med bl a viss storlek, lokal produktion, ekologiska metoder. Lokalt slakteri och mejeri, sålde produkter, turism (värdshus), bryggeri m m.
Skapa ett utvecklingsprojekt enl bifogat förslag. Lisbeth beredd att ta på sig jobbet som projektledare enligt det presenterade förslaget. 

4. Enkäterna.
Enkäter till mantalsskrivna och fritidsboende har gått ut till samtliga (ca 90 + 225) samt det finns 500 besöksenkäter. Lisbeth sätter upp en datumlista på affären där man kan skriva upp sig för att dela ut enkäter på färjan. 

5. Övrigt.
? Grön bro böckerna kommer att finnas att låna på affären
? Kvarkendagar hålls den 13-15 augusti. På Holmön ordnas aktivikteter via Båtmuseet i anslutning till dessa dagar. 

Vid pennan
 
 

Olle Nygren
 

 Övers på sidan
 

Minnesanteckningar från Kommunikationsmöte 991028 med inbjudna representanter från myndigheter och Kommunen

Närvararolista upprättas genom cirkulerande lista. 

1. Lisbeth Bäckström hälsade alla välkomna 

2. Lisbeth redogjorde för bakgrunden till mötet och projektet Framtidsfolket på Holmön. 
Föredragningen fokuserades mot vår vision inför år 2010. Där vår målsättning är att vi ska vara 180 bofasta inom 10 år. 
Sju arbetsgrupper har utsetts och kommer att jobba fram till våren 2000 då resultatet ska redovisas. 

3. De inbjudna myndigheterna presentar vad som är på gång. 

Björn Hedman. Senaste nytt egentligen ingenting. Begäran om huvudmannaskap inläm-nad till regeringen och skrivelsen har kommit åter utan kommentar. 

Ulf Eriksson, Vägverket Luleå, instämmer i BH:s kommentar och framhåller att man inom VV känner en viss osäkerhet om innebörden av att ha fått tillbaka skrivelsen utan kommentar. 

Barbro Ruda, Kvarkenrådet, har fått svar på sin skrivelse till Landshövdingen att detta är en nationell fråga som Kvarkenrådet inte ska röra i. 

Janne H. Rederiet, Kör så länge de får. 

Rolf Persson, Ultra, känner förvåning över svaret från regeringen och Ultra/Kommunen menar att bollennu ligger hos VV för beslut och ev överklaganden. 

Evert Gustavsson, Kommunen och Ultra, konstaterar att den uppkomna situationen är beklaglig och att bollen nu ligger hos Vägverket. 

Margareta Rönngren, Umeå Kommun, berättar att frågan kommer upp på VV styrelse 26/11. 

Gunnar Sundgren, kommunen, avvaktar vad som händer. 

Jan Lundin, Fp-politiker, Fp (=Yvonne Ångström) har motionerat och man väntar på att dessa ska behandlas. 

Stefan Nordström, m, känner sig som observatör och väntar på svar på de tre motioner i frågan som nu finns på Riksdagens bord. 

Diskussion följde om vad den återsända skrivelsen från VV betyder. Ligger detta ärende nu fritt för VV att besluta om vad som ska ske? VV avgör vad som är allmän eller enskild väg och kan nu fatta beslut själv. En anledning till att Näringsdepartementet skickat tillbaka skrivelsen utan kommentar är att man ev befarar att ett beslut kan bli prejudicerande och därmed leda till att VV får ansvar för ett stort antal färjeleder i Stockholms och Göteborgs skärgårdar. 

4. Skepparen på Vinöfärjan berättade om Vinön och dess samhällsutveckling beroende på färjan och dess trafik. Vinön ligger inom Örebro VV-distrikt. Färjan var mycket dyrare än grusväg och det vara nära att den drogs in. I och med färjerederiet bildades och sjöfolk kom i ledningen så lättade det. Ön var på väg att dö. Man bildade en förening som aktivt arbetade för att öka passagerarunderlaget. Bl a ordnade man ett folklustspel för att locka passagerare, man såg till att man fick skolan till skänks. Skolan blev kvar någar år och affären kunde räddas. Mer folk börjande komma till ön och dubbleringsturerna blev för många och därmed kunde man öka antalet ordinarie turer och genom att räkna inhop reseunderlaget så fick man ihop 15 turer per dag. Alla skrivna på ön har förtur. Endast enstaka turer går tomma. De är åtta anställda och kör i två skift. Vintertid har man isväg där man kör med egna fordon. Isvägen är öppen för alla.. Färjan tar 125 pasagerare och 12 bilar. Gångtiden är 20 min. Färjan är stationerad på ön. 

5. Vi tittade på videofilm med hydrokopter och Torbjörn Lindgren, skeppare på färjan, berättade om svävare i Canada. Kostnads- och underhållskrävande fordon som är bra med ett kjolsystem i nylon. Kräver hangar för underhåll. Tar last med 10 ton. Klarar upp till 2.5 m våghöjd och 1.5 m fasta hinder. Svävaren tar 100 passagerare dock ej fordon. 

6. Olle Nygren redogjorde för enkätundersökningen. Tre olika enkäter har gått ut, till besökande, till fritidsboende och till mantalsskrivna. En majoritet i samtliga grupper vill ha fler turer med färjan, främst kvällstur, och morgontur alla mornar. Fler P-platser både i Norrfj och Byviken. Hydrokoptern är bara ett fordon för förfallstider och ska inte nyttjas för permanent vintertrafik. 

7. Allmän diskussion efter alla föredragningar 
Janne H. rederiet kommenterade färjan till Vinön och sa att Holmön är speciell och att det råder speciella regler för kustsjöfart. Han har även tagit till sig flera av de synpunkter som redovisas i enkäten. Personalen har erforderlig kompetens. Isbrytande färja minskar för-falls-tider, isvallar kan dock inte forseras och det kommer alltid att finnas behova av andra fordon. 

Erling J säger att även om det inte finns möjlighet att till 100 % lösa problemen så är varje förbättring av godo. Vi får inte låta hinder att nå 100 % stoppa alla förbättringar. 

Åsa E säger att Golje inte finns tillgänglig från och med i år då hon är försåld. 

Torbjön säger att det finns en bogserbåt tillgänglig i Holmsund som kan hjälpa oss. 

N-B säger att det går att fixa hydraliskt höj- och sänkbara trösklar. 

Peter T säger att ökad motorstyrka på färjan skulle öka isbrytande kapacitet och minska förfallstiden. 

Kerstin J säger att sön morgontur året runt minskar frys risken för rännan. 

Mats U undrar vilka regeler som gäller för is. 

Följande frågor ansågs viktiga att belysa närmare 
Turtätheten vad kostar en tur? 
Driftkostnad? Avskrivningstiden? 
Regelverk för havsis finns tydligen 
Stakad isväg? 
Pendling? 
99/00 vintertrafik 
Jour för färjan 
Avlysning av Kvarken 

8. Genomgång av frågorna 
a. Jour finns ingen framställan om. 
b. Huvudmannafrågan osäker 
GD beslut om detta kommer och detta beslut kan överklagas till regeringen. Alla överens om att beslut bör kunna fattas ganska omgående. 
c. VV vill se ett helt paket för trafiklösning och inte få fråga efter fråga på sitt bord. Parallellt arbete med huvudmannaskap och paket för utveckling av trafiken. 
d. Ska vi gå samman med Kommunen och Vägverket i denna fråga???? 

9. Vad gör vi inför denna vinter? 
Vi på ön är eniga om att vi inte accepterar att åka hydrokopter hela vintersäsongen. Rolf Persson inser vårt problem och tycker lika illa om denna lösning med hydrokopter som permanent lösning men man har väntat på att få klarhet i vem som ska vara ansvarig för detta. Ultras situation är dock sådan att Ultra inte har någon annan lösning än hydrokopter. Evert G menar att om det måste bli en temporär lösning en vinter så är det den sista. 
Vägverket kan inte tänka sig att dela ansvaret med Ultra att sticka Kvarken eftersom deras GD fattat ett sådant beslut. 
Diskussion om hur vi ska sticka Kvarken. Hur ska vi göra detta? Ultra eller VV anser sig inte ha möjlighet att ta detta ansvar. Kan vi nyttja Valters kompetens för detta? Kan vi sticka en skoterled istället. Hur är ansvarsfrågorna med skoterled? 
Driftfrågor måste lösas och vi fortsätter arbetet med att hitta en lösing för vintern och för fortsatt utveckling av vintertrafiken. 

Vid PC:n 
Olle 

Överst på sidan
 

Minnesanteckningar från Kommunikationsgruppen den 17 januari 2000 kl 19-21.30 på Skolan

Närvarande: Lisbet & Bunnar Bäckström, Börje & Aila Grubbström, Inger Holmgreb, Laila Jonsson, Torbjörn Lindgren, Staffan Lindkvist, Peter Tornberg, Elise Tegström och Karl-August Holmgren, Olle Nygren

1. Genomläsning och gruppdiskussion av dokumentet Slutsatserav enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven tillHolmön som sammanställts av Olle Nygren.

2. Gemensam genomgång av gruppdiskusionerna och förslag till ändringar och tillägg i dokumentet. Olle noterar synpunkterna för revision av dokumentet. Beslöt att detta dokument ska spridas brett och bl a delas ut till samtliga bofasta och frididshushåll på Holmön.

3. Genomgång av listan med punkter från Forummötet med Framtidsverkstaden den 23 oktober.

  • Vägarna på ön. Vägverket har planerat in en större renovering av vägen till år 2004 och har avsatt 9 milj för detta. Vi noterar detta i Utvecklingsplanen.
  • Sjuktransporter. Finns med i dokumentet Slutsatser av enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven till Holmön
  • Transporter Holmön – Fastlandet. Finns med i dokumentet Slutsatser av enkätunder- sökningen rörande kommunikationsbehoven till Holmön.
  • Året runt trafik (inplacerad under befintliga rubriker)
  • Landningsplats för helikopter. Elise tittar på detta.
  • Transporter ”runt” Holmön på land och vatten. Överfört till Turismgruppen.
  • Vinterväghållning över isen. Finns med i dokumentet Slutsatser av enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven till Holmön.
  • Tele/data – flyttas till IT gruppen
  • Norrfjärden – parkeringsplatser m.m. ( saknar konkreta idéer). Finns med i dokumentet Slutsatser av enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven till Holmön.
  • Transporter Holmön – Fastlandet. Finns med i dokumentet Slutsatserav enkätunder- sökningen rörande kommunikationsbehoven tillHolmön .
Vid pennan
Olle

Överst på sidan
 

 Överst på sidan
  Tillbaka till Forummenyn


Sidan uppdaterades senast: 2011-02-23.
© HUF
Webmaster:
OlleNygren