Holmöns Utvecklingsforum
 

Slutsatser av enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven till Holmön

Detta dokument har presenterats och antagits vid Forummöte 00-02-19


Allmänna önskemål, synpunkter och kommentarer 

Missnöjet med en mängd frågor kring kommunikationerna har framförts vid åtskilliga tillfällen och när Vägverket slutade staka vinterleden över isen nåddes en smärtgräns. Vid flera allänna möten i byn under vintern 1999 enades bybor och fritidsboende om behovet av att ta fram ett underlag för kommande diskussioner om kommunikationerna med Vägverket och and-ra myndigheter. Syftet med enkäten har varit att undersöka kommunikationsbehoven för de tre främsta nyttjargrupperna d v s bofasta, fritidboende och dagsbesökare. Olika enkäter utformades i ett för söka att selektivt fånga upp respektive grupps specifika behov och önskemål. 

Med en svarsfrekvens på ca 2/3 av utdelade enkäter (något högre för besökare och något lägre för de bofasta) utgör svaren på enkäten ett bra underlag för de behov och önskemål de olika nyttjargrupperna har. Med utgångspunkt från det totala antalet resor enligt vägverkets statistik (ca 30 000) och svaren rörande besöksfrekvenen som anges i enkäterna kan antalet resande individer uppskattas till 8 000 besökande personer förutom de ca 500 bofasta och fritidsboende. Eftersom det råder stor samstämmighet och enighet i de flesta frågor så ger enkäten en bra bild av de behov och önskemål som finns bland de huvudsakliga nyttjargrupperna.

Glädjande många, framförallt bland besökande, anger i enkäten att dom vill flytta till Holmön om kommunikationerna förbättras. Många fritidshus är byggda för åretruntbruk eller har varit nyttjade för åretruntbruk tidigare. Det innebär att ett tjugotal familjer direkt skulle kunna flytta ut om komminikationerna förbättrades. Med förbättrade kommunkationer kommer det då dessutom att uppstå en efterfrågan på bostäder. Kommunen äger idag ett antal obebyggda tomter, som är förberedda för vatten, avlopp och el. Genom att bebygga dessa tomter kan ett första behov av bostäder tillgodoses. Inom Holmöns Utvecklingsforum finns en arbetsgrupp som har till uppgift att titta närmare på bostadsfrågan och ta fram underlag till utvecklingsplanen med förslag på lämpliga områden att bygga ytterligare bostäder. 

Behov och ö nskemål avseende färjesäsongen

Turtäthet

Samtliga grupper har framhållit behoven av en utökad turlista med framförallt en tur ”mitt-i-dagen", morgon- och eftermiddagsturer för pendlare samt sen kvällstur under hela säsongen. Med en ökad inflyttning kommer behovet av färjeturer för pendlare att öka, liksom behovet av daglig skolskjuts för högstadie- och gymnasiebarnen. För en fungerande pendling krävs turer både för de som arbetar 7-16 och de som arbetar 8-17. Utökning med en ”mitt-i-dagen” tur under hela säsongen underlättar för bofasta som har behov av kortare ärenden till fastlandet, t ex läkar- och tandläkarbesök. Vidare underlättas möjligheten för servicefolk att besöka ön för kortare arbetsinsatser som inte kräver en hel arbetsdag. Kvällsturer har länge efterfrågats av samtliga grupper även om behoven är olika. 

Näringsidkare och besökare ser möjligheten att även under kvällstid besöka öns restauranger och åka hem på kvällen utan övernattning. Bofasta uttrycker däremot behovet av att kunna besöka Umeå för att ta del av stadens kulturella utbud, föreningsliv m m utan att behöva planera in en övernattning. På fredag och lördag kväll bör den-na tur gå senare. Många av de fritidsboende ansluter till båda dessa behov. Det finns därför ett bra och tydligt underlag för att även införa en kvällstur. Sammantaget ger detta ett minimum av sex turer per dygn två på morgonen, en ”mitt-i-dagen”, två på eftermiddagen och en på kvällen. Detta ska även gälla röda dagar året om. Vid behov kan dessa komma att behöva kompletteras med ytterligare turer.

Anpassning för resande med särskilda behov

Många enkätsvar understryker behovet av bättre anpassning för rörelsehindrade, allergiker samt husdjur.  De huvudsakliga kommentarerna gäller förbättringar på nuvarande färja t ex bättre plats för rullstolsburna, barnvagnar m m, samt separat upp-värmt utrymme för djur och deras ägare. Dessa behov måste tillgodoses både på kort och lång sikt.

Transportkapacitet

Den nuvarande färjan har begränsad transportkapacitet och från enkäten framgår olika synpunkter på detta problem. Så länge den nuvarande färjan finns behövs minst två extra godsturer med större fartyg t ex försvarets färja Ring. Vidare behövs bättre lösning för cykeltransporter samt bokning av gods. Ökad besöksnärning med t ex bussresande grupper kommer att leda till ökat behova av extraturer. Enkla rutiner för bokning av extraturer och gods måste därför etableras.

Sjuktransporter

Vanligtvis sker akuta sjuktransporter med helikopter men ibland är vädret för dåligt att flyga i. Färjan har tidigare haft ett jouråtagande för sjuktransporter, men idag finns inget for-mellt jouråtagande. Hittills har personalen alltid ställt upp när behoven funnits. Det är dock otillfredställande att inget avtal om jour för akuta sjuktransporter finns. Detta förhållande har också påtalas av en majoritet av de fritidsboende och bofasta, som är eniga om att det måste vara möjligt att utan onödigt krångel nyttja färjan för akuta transporter när så behövs. Färjepersonalen har hittills ställt upp med extraturer, men har påtalat att fär-jan inte har jour för sjuktransporter. De hänvisar, med ett anslag på färjan, fortsättningsvis till larmtjänst (tel 112) och sjöräddningen. Vi kan konstatera att sjöräddningen just sålt räddningskryssaren Sigurd Golje, med Holmsund som hemmahamn och närmaste sjöräddningskryssare finns nu i Roslagen. Det måste gå att hitta en fungerande lösning för det fåtal akuta sjuktransporter där färjan är enda rimliga transportsätt. Såväl bofasta som fritidsboende understryker även nödvändigheten i att färjan är stationerad på Holmön så att den effektivt kan nyttjas för detta behov.

Framtida utveckling

Färjan anskaffades 1983 och är snart avskriven. Det är därför dags att starta diskussionen en ny farkost. I enkäterna föreslås flera olika lösningar, allt från ny hamnar till en lastfärja och en snabbgående passagerarbåt eller svävare för åretruntbruk. Val av lämplig farkost beror av många aspekter och är inte helt lätt att bestämma utan ingående utredning. Djupgående, lastkapacitet, fart, iskapacitet, befintliga hamnar och farled i relation till nyan-lägg-ning mm samt båt och isfordon eller åretrunt-svävare eller kombination av dessa etc är alla faktorer som måste beaktas och vägas mot varandra. Oavsett vilken lösning som föreslås finns några punkter att ta fasta på där det råder enighet. Dessa är att oavsett den/de farkoster man väljer ska den/de, förutom ökad turtäthet, ge kortare restid, större lastkapacitet, handikappanpassaning och mins-kad förfallstid. Vidare ska åretrunt ansvaret för trafikleden åligga EN huvudman, varvid klart har uttalats Vägverket. Det är viktigt för förankringsprocessen att nyttjargrupperna får möjlighet att delta i arbetet med att ta fram underlag för beslut om nya farkoster. 

Behov och önskemål avseende issäsongen

Det råder 100 % enighet om att nuvarande istrafiksituation med dagens hydrokopter är helt oacceptabel. Beslut om stakning av terrängled på isen måste omgående tas och lämpligt översnöfordon införskaffas. Detta fordon måste ha varma utrymmen för passagerare och köldkänsligt gods samt plats för sjuka och handikapade med acceptabel komfort. En rimlig lösning för allergiker kontra husdjur måste också ordnas. Kapaciteten avseende passagerare och last måste vara större än med dagens fordon. 

Det finns i dag en uppdämd efterfrågan på vinterturism till Holmön som inte kan tillgodoses så länge den nuvarande låga och osäkra transportkapaciteten råder. För utveckling av vinterturism, ökad inflyttning, säkerställande av pendling och skolgång samt möjlighet att besöka läkare, olika kulturevenemeng o s v på fastlandssidan behövs en utökad turtäthet. Behoven är desamma som sommartid, d v s två morgon- och eftermiddagsturer, en ”mitt-i-dagen-tur” och en kvällstur. Det finns därför skäl att överväga en enhetlig åretrunt turlista.

Behov och önskemål avseende förfallsperioder

Från enkätsvaren kan man se att alla inser att förfallsperioder kommer att inträffa och att man därför måste ha någon form av planering för att hantera dessa situationer med minsta möjliga olägenhet. Detta bör ske genom avtal med andra transportentreprenörer så att t ex helikopter kan sättas in utan onödiga dröjsmål på grund av osäker beslutsgång. Även detta talar för att EN huvud-man har det övergripande ansvaret för trafikenleden, där Vägverket klart forordas.

Behov och önskemål avseende kollektivtrafik

Norrfjärden

För en fullständig kommunikationslösning krävs även att anslutande kollektivtrafik fungerar. Idag finns t ex inte buss/taxi förbindelse till alla färjeturer (inte lördag em), vilket också framhålls i enkätsvaren.  Den största besöksfrekevensen till Holmön är under helger och, om det då finns tillgänglig kollektivtrafik där man kan ta med cykel, skulle många säkert överväga att läm-na bilen hemma vid ett besök till Holmön. 

Holmön

Även på Holmön finns ett behov av kollektivtrafik, färd-tjänst och sjuktransporter. Med en fungerande kollektivtrafik på ön skulle många säkert överväga att inte ha bil på ön. Inom Holmöns Utvecklingsforums projekt Framtidsfolket finns en arbetsgrupp som tittar på detta för att inkludera i utvecklingsplanen. 

Behov och önskemål avseende parkering i Norrfjären och Byviken

Från enkätsvaren framgår att behovet av bättre parkeringsmöjligheter är stort både i Norrfjärden och Byviken. Detta är en angelägenhet för både Vägverket och Umeå Kommun tillsam-mans med representanter från Holmön.

Norrfjärden

Under sommartid är parkeringen i Norrfjärden ofta fullbelagd. Vid större helger och evenemang blir det så fullt att folk parkerar längs vägen till Ivarsboda. Det försämrar framkomligheten och utgör en trafikfara. Vintertid plogas inte parkeringen. Den lilla parkeringsfickan längs vägen räcker inte till vid t ex sportlovet, påskhelgen och andra vårvinterhelger med bra väder. Enda plogade området att parkera på då är nere vid vändplanen vid väntsalen, vilket försämrar framkomligheten och är till allmän olägenhet. I Norrfjärden behövs således fler parkeringsplatser för besökare, vilket också framhåll i enkätsvaret, och många fridtidsboende efterlyser också i enkätsvaret möjligheten att hyra en egen plats med motorvärmare eller garageplatser. Belysning och snöröjning är andra rimliga behov som bör kun-na åtgärdas på ett enkelt sätt. En utökning med fler parkeringsplatser i Norrfjärden bör kun-na ske i samverkan mellan Vägverket, Umeå Kommun och representanter för Holmön.

Byviken

I Byviken råder 100 % enighet om att en ny parkering måste ordnas snarast. Enligt det planförslag för Byviken som Vägverket tagit fram finns en ny parkering föreslagen i närheten av ”elverket”. Där finns lämplig mark på en undanskymd plats. En arbetsgrupp inom projektet Framtidsfolket har kommit långt i arbetet med hur och var en ny parkerngsplats kan anläggas. Detta bör därför kunna lösas redan till sommaren då mycket av förberedelsearbetet kan göras under innevarande vinter.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan konstateras att det hos samtliga nyttjargrupper finns kommunikationsbehov som långt ifrån tillgodoses idag och med enkäten som underlag kan en konstruktiv och fruktbar diskussion om en fortsatt utveckling av kommunikationerna till Holmön komma igång mellan Vägverket, Umeå Kommun och representanter för nyttjargrupperna.
 

Holmöns Utvecklingsforum
 

 Överst på sidan
  Tillbaka till Forummenyn


Sidan uppdaterades senast: 2011-02-23
© HUF
Webmaster